2015. június 19.

#58. Kritika ~ Second chance

Nagyon, nagyon, nagyon sajnálom a sok késést! Kicsit... hosszú félévem volt, de végül itt vagyok, nyár van, jöhetnek a kritikák!


A következő blog, melyet most kritikázni fogok, az Ildikó Nagy blogja a Second chance. Lássunk is neki.

Fejléc: Szürke. Az ember azt hinné, hogy ezek után egy szomorú, depis blog várja, de nem. Magyarán nem illik a fejléc a történethez. Túl unalmas, túl szürke. Őszintén szólva nem tetszik, olyan semmilyen az egész. Maga a kidolgozással nincs gond (mármint a kivágással és elhelyezéssel, noha én ezekhez nem értek). A fiú véleményem szerint kissé idősnek tűnik egy gimis sztorihoz képest, de hát ez legyen ugyebár a legkisebb gond. Kicsit nagy az ellentét a kosárlabda és az álomfogó közt. A kosárlabda képe letisztult, míg az álomfogónál a háttérben egy másik textúra van. A középen lévő madarak meg tetszenek is, meg nem is. Az egyetlen gondom velük, hogy a "lányba repülnek". A felirat egyszerű, de tetszik az, hogy a lánynál fekete a fiúnál pedig fehér. Összesítve nem rossz fejléc ez, csak nagyon egyhangú és unalmas. Szerintem manapság már nem jók az ilyen fekete-fehér dizik és fejlécek. Főleg a fent említett dolgok miatt. Ha te csináltad, akkor tervezd újra, kicsit színesebbé, vidámabbá, Ha nem te csináltad, készíttess újat.

10/7

Design: Hát... Nem is igazán tudok mit kritikázni, mert a design nem sok. Először is: Hiányolom a fülszöveget. Bárki, aki rálép a blogra (mert mondjuk meglátja cserék közt, vagy egy ajánlónál), akkor ő semmit sem fog tudni. És kinek van úgy kedve beleolvasni egy sztoriba, ha azt sem tudja, miről szól? Nekem nem sok. Aztán ott vannak a menüpontok. A fejezetek menüpontot kértem, hogy tedd be, hogy ne kelljen visszaolvasgatnom, szóval ha nem szólok, még az sem lenne. Ami még rettentően fontos: CHAT. Hiszen itt üzenhetnek neked az olvasók, itt küldenek neked díjat, vagy értesítenek, hogy kész a kritika, vagy hasonló. Szóval ezt mindenképp tedd be. Nem hiszem, hogy más valamire szükség lenne, szóval alapjában véve itt nincs más gond. Kicsit olyan... üres. Másnak sok minden van oldalt, de neked csak az alapok. Ami nem is lenne túl nagy gond, ha nem lenne olyan semmitmondó. Ahogy lennie kellene (vagy legalábbis szebben mutatna): Fülszöveg (ilyet mindenképp csinálj), menüpontok, feliratkozás, megtekintések és végül blogarchívum. 

10/4

Összhatás: Lényegében véve nem rossz. A fekete alapon a szürke betűk nem égetik ki a retinámat, és még pont látom is őket, nem túl sötétek. A fejléc színvilága nem tér el a háttértől. Nehéz is lenne, hiszen minden fekete-fehér-szürke. A szöveget azonban tedd sorkizárttá, mert így nagyon csúnya, és a bejegyzésekbe is nyugodtan tehetsz egy-két képet/gifet (ezt gyakran szokták, de nem hiba, ha nincs). Tetszik, hogy a két szereplő nevét színessel írtad, mert legalább ennyi színt látok a blogon (A feliratkozók képén kívül mást nem igen látni). 

5/3

Alapötlet: Na, nekem ez mindig a fülszöveg és prológus alapján történik. De mivel neked nincs fülszöveged, így marad a prológus. Aztán mikor megnyitom a prológust, mi tárul elém? Egy fülszöveg. Na, most akkor tisztázzuk a dolgot. A fülszöveg a történet rövid bemutatása mindenféle spoiler (avagy poénlelövés) nélkül. Elmondod nagyjából miről szól a blog. A prológus pedig egy olyan múltbéli - néha jövőbeli - esemény, ami szorosan függ a történettől. Ha egy múltbéli esemény, akkor az általában egy olyan dolog, ami nagy hatással lesz a szereplőnk jelenére vagy jövőjére. Na, akkor a prológusnak írt fülszöveg. Az alapötlet kissé sablonos, de hát minden sablonos blogból kilehet valami jót hozni. Szóval ez alapján nem ítélkezem. Egyelőre tetszik a dolog, bár nem vagyok az a gimis fajta, de mivel egész jól fogalmazol és elfogadható a helyesírásod, bátran vágtam bele.

15/10 

Megvalósítás: Először is tisztázzuk. Nem vagyok a nagy gimis sztori rajongó. Nem tudom, talán kinőttem abból a korból, noha tudom, vannak nagyon jó blogok ebben a témában. Így próbálom mindezektől függetlenül értékelni a blogot. Újra tizenhat éves leszek egy kritika erejéig - istenem, de vén vagyok.
Szóval a történet egy fiatal lánykáról, név szerint Rose-ról szól, akit szülei örökbefogadtak kiskorában, és erről senki sem tud, csakis a lány legjobb barátnője, Bella. Rose-t szereti a családja, de saját elmondása szerint a szülők a "vér szerinti" gyerekükkel többet törődnek. Ezzel nincs gond, sokan érezhetnek így. Aztán a lány elmegy egy nap matektanárhoz, ahol találkozik egy igencsak helyes szépfiúval, Ashtonnal. 
Na, már most ez szép és jó, de utána jönnek a naaaagy véletlenek, amiből egy kicsit túl sok van. A fiú véletlenül pont abba az iskolába fog menni, ahova Rose is jár. Véletlenül Rose apját felhívja az igazgató, hogy kikérje a véleményét egy "bajos fiúról", aki ugye Ash. Véletlen a legjobb barátja elmeséli, hogy van egy ultra dögös csaj a suliban, aki természetesen tök véletlenül Rose. Aztán persze teljesen véletlenül találkoznak. És ez csak az első két fejezet. Aztán persze véletlenül ő is énekre jár majd, mint Rose. Aztán duettet adnak, mert miért ne? Szóval túl nagyok a véletlen egybeesések. Engem ez egy idő után kezdett zavarni, mert hogy ilyen a való életben is megtörténhet, annak nagyon kicsi az esélye. 
Bevallom, mindössze öt fejezetet olvastam el, többre nem igen lettem volna képes. Ne ijedj meg, nem a te hibád, egyszerűen csak nem az én világom az egész. Egyszerű, gimis sztori, és én ezeket soha nem tudtam úgy élvezni, mint mások. Ami végig zavart az egész történetben, az az, hogy rohansz. Ó, megemlítem ezt, megemlítem azt, de semmiről sem beszélek konkrétan. Mintha félnél részletezni a dolgokat. Miről csacsognak a lányok, mit érez Rose vagy épp Ash. Ó, találkoztam valakivel, de nem is fontos, csak megemlítem. Sokkal több részlet is belefért volna. 
A másik dolog, ami zavart, az Ash szemszöge. Nem szeretem a fiú szemszöget olvasni, mert általában nem tudják jól megfogni az ő lényüket. Mindig kicsit csajos lesz. És sajnos ez a helyzet akkor is, mikor Ash szemszögét olvastam. A fiúk általában azt sem veszik észre, ha lilára fested a hajad. Az én barátom sem szokta észrevenni, hogy milyen a hajam, vagy milyen ruhában vagyok, maximum ha kicsípem magam (ami azért nem gyakran fordul elő).Honnan tudná a fiú, milyen anyag az a latex? Nem hiszem, hogy az alap színeken kívül mást is tudnak, nekik a tűrkiz egyszerűen kék, a korall meg sima piros. Ők nem szoktak annyira izgulni, sokkal lazábbak, és ahogy bemutattad Rose szemszögéből, Ash is egy laza, mégis aranyos srác. De mikor újra jött Ash szemszöge visszavedlett a szememben egy kis... szóval egy lányos pasivá. 
Maga a történet nem olyan kirívó, de nem is olyan sablonos. Volt benne néhány logikai baki, mint például, hogyha Adam Ash jó barátja, hogy hogy nem tudja hova jár iskolába? Mármint én akivel egyszer találkoztam, tőle is megkérdem, hogy: "Amúgy hova jársz suliba?". De nem voltak annyira vészesek. 
Sajnos azt kell mondjam, hogy látszik rajta, hogy kezdő iromány. A fent leírtakon kívül azért mondom még ezt, mert mikor például előadták a duettet (vagy Ash a szóló számot), akkor mindenki felállva tapsolt. Ilyen a filmekben és a kezdő irományokban van, hogy minden jó csak a főszereplővel van, hogy csak az ő hangjától tapsolnak felállva. A többieket szinte meg sem említetted, és szerintem kissé túlzás az egész rajongás. Mind Ash és mind Rose körül. Kicsit Mary Sue és Gary Stu párosra hajaznak. Madison megjelenése pedig csak hab a tortán. Rose féltékeny, de persze aztán minden rendben lesz.

Összességében sok lehetőség van a történetben, már csak ki kellene hoznod belőle. 

15/9

Fogalmazás: Sajnos azt kell mondanom, hogy kezdetleges. Vannak nagyon szép szavaid, mondataid, szófordulataid. Néhol csak pislogtam, hogy hűha, ezt te írtad? Néhol pedig legszívesebben a fejemet az asztalba vertem volna. Néhány javítandó dolog: szóismétlések. Sajnos elég sok van belőle. Ami a harmadik fejezetben a legzavaróbb volt: vagy ilyesmi. Egyszer is rossz volt olvasni, nemhogy többször. Ugye ez egy gimis sztori, tinikkel, akik elég sok szlenget használnak. De néha már kicsit sok volt: "Tuti tök gázul fogok kinézni." Ami még nagyon zavaró volt, az a zárójelek sűrű használata. Például: "hogy anyu (Christine) nem eshet..." Felesleges zárójelet tenni, elég lett volna vesszőt tenni. A kábé és stb. szavakat is túl sokszor használtad, pedig könyvekben én például egyiket sem olvasom túl gyakran. Ez meg csak... ne...: "még a királynőt is ismeri (WOW)" Két szempontból is helytelen: A zárójel és a nagybetűs szavak. Ilyen nem írunk egy történetben, mégha gimis is. Helyenként pedig voltak furcsa mondataid: "holnapi matektanárra készültem." Tekintve, hogy a matektanár is nő, gondolom nem szexuális értelemben kell venni. Vagy: "feljebb görbült a szám állása" Olyan szépen akartál fogalmazni, hogy az egész túl cifra lett. Ilyen a "mosolyogtam el magam" kifejezés is. Nem nagy baj, de elég érdekes. A "Marley meg én c. filmet" mondatban pedig a hibás, hogy a c. inkább írjuk ki: című. 

15/11

Párbeszéd: Emlékszem, írtad, hogy volt egy kis kavarodás, a barátnőd elrontotta őket, és te igyekszel ezeken javítani. Úgy tűnik, ezt nem sikerült teljesen, így ajánlom, hogy olvasd át a korábbi cikkem, amiben segítek ezeknek a kijavításában. Egyébként a párbeszédeid jók, korhoz, nemhez és időhöz passzoló, ezekkel nem volt semmi gondom. Mondjuk Ash szemszögében volt egy rész, amikor olyan, mintha két csaj beszélt volna: "- De most komolyaaaaaan - mondtam..." A fiúk nem nyafognak, vagyis így biztos nem. Viszont kicsit kevesek voltak a kommentárok a párbeszédeknél, kicsit olyan üres volt. Nem mondtad, mit gondoltak vagy csináltak, miközben beszélgettek. Én azt mondom, ezeket kicsit bővítsd ki és tökéletes lesz.

10/8

Leírás: Na, ez az, amiből rettentően kevés volt, és amiket nem részleteztél. Az egyszerű cselekvéseket részletesen leírtál... Néha kicsit túl részletesen: "vécéztem és arcot mostam". Nem kell ezt így leírni, elég ha azt mondod, hogy elvégezted a reggeli rutint. Viszont semmi érzelem vagy tájleírásod nem volt. vagy ha volt, elintézted két szóban. Pedig én annyira kíváncsi lettem volna, hogy mit érez Ash vagy Rose, mikor féltékenyek. Összetörnek? Megrezdülnek? Dühösek? Mégis, szinte semmit sem tudtam meg. sajnos ide nem tudok többet írni, mert nem igazán van miről írnom.

10/5

Szereplők: Akkor itt leírnám néhány mondatban, hogy milyennek érzem a karakterek kidolgozását. Először is, a kinézetüket nem igazán részletezted, így nem tudom, hogy is néznek ki igazából. Annyit tudunk, hogy Ash szexi, Rose pedig dögös.

Rose: Rose egy aranyos, kedves, tehetséges lány, aki nagyon jól néz ki és az egyetlen olyan lány, aki nem fekszik le fűvel-fával (Bellán kívül). Most komolyan, mindent lányt "meghúzott" Greg, kivéve kettejüket, a fiúkat meg a csúnya lányokat. Ennyire romlott személyiségek járnak oda? Vagy ha rajtuk kívül is van pár lány, akkor is durva. Mégha Amerikában vagyunk, akkor sem semmi. Szóval Rose az egyetlen tiszta lelkű, aki kiáll a gyengék és elesettek mellett? De hol vannak a hibái? A rossz tulajdonságai? Semmi hasonlót nem olvastam. Vagy mitől fél? Ezt sem tudtuk meg. Hiányolom a rossz pontokat, hiszen mindenkinek van.

Ashton: Igazándiból ő egy nagyon kettős személyiségnek lett bemutatva. Ugye ott van balhéja, amiről az 5. fejezetben még mindig nem tudunk. Valamint a beszélgetés a kajáldában, mikor Adam megkérdezi, hogy megvolt-e neki a pincérnő, és ő igennel válaszol. (Csak szerintem durva, hogy ezek a 16-17 éves fiúk mennyire rá vannak szállva a szexre? Persze természetes ez ilyen korban, de úgy érzem egyedül Adam és Oliver normális ilyen szempontból). Másrészt itt az aranyos szépfiú, aki oda Rose-ért, és mindent megtenne, hogy a kedvére tegyen. Tetszene ez az egyfajta kettősség, ha nem ekkora a szakadék a két személyisége között. Szerintem próbálj ezen még csiszolni, hogy ne tűnjön, hogy van egy ikertestvére. Valamint neki sincs igazán gyenge pontja. Rossz tulajdonsága vagy félelme. Ő is túl tökéletes, mintha nem dolgoztad volna ki egészen a karaktereket. 

A mellékszereplőkről, például Adam vagy Bella még nem írnék, annyira nincsenek szerepeltetve, hogy megtudjuk, kik is ők igazán.

10/6

Helyesírás: Több helyesírási hibád is volt, többek között 
elírások: "- Elnézést, csak... - emeletem fel a fejem." ---> Inkább emeltem.  
számok a szövegben: "A suli kábé 10-15 perce van kocsival." ---> Írjuk ki szépen betűvel.
ragozások: Greg-éktől ---> mivel ejtjük az utolsó betűt, így nem kell kötőjel: Gregéktől.
egybe-külön írás: "rá szegeződött" ---> rászegeződött
vessző hibák: "Legalábbis ahol én élek ott igen" --> "Legalábbis, ahol én élekott igen."

Ezek voltak a fő hibák. Nem volt sok, de figyelj rájuk. Olvasd át még néhányszor, vagy keress fel egy bétát, hogy ezeket kijavítsa neked.

20/16

Összesítés: Lényegében nem rossz, de van még mit javítani rajta. Aki jó kis gimis blogra vágyik, annak tetszeni fog.
Néhány tipp: Dizi csere! Nagyon sötét így.
A fülszöveget tedd külön menüpontba!
Keress egy bétát, aki átnézi a szöveget, hogy az apró hibákat kijavítsa.
Dolgozd ki alaposan a karaktereket!

120/79

Sajnálom a sok késést, kicsit húzós volt a második félévem, remélem azért nem késtem sokat. ^^

Mostantól sokkal gyakrabban jönnek majd a kritikák!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése