2015. április 12.

Mit tegyél, hogy felfigyeljenek a történetedre?

Igen, gondolom rájöttetek, hogy imádok cikket írni és segíteni azokon, akik kérik. Összekötöm a kellemest a hasznossal. Most egy jóval összetetted cikkel jöttem, igyekszem minden fontosra kitérni majd ebben. Segíteni próbálok (mint író és mint olvasó), hogy hogyan szerezzetek olvasókat.

Egyediség mindenek felett!

Ez a fő mottóm, és nem csak nekem, de eme cikknek is. Mindennek ez az alapja, és próbálom majd bőven kifejteni a dolgokat. 

1. Cím!







Az egyik legeslegfontosabb dolog. Miért? Mert ez a legelső, amit elolvasnak az emberek. Minél kreatívabb, furcsább, egyedibb, annál jobb. Ha van benne valami szófordulat, mögöttes tartalom, vagy egy érdekes mondatból áll az egész, akkor máris megfogod vele az embert. Szerintem a legkönnyebben ezt magyar című bloggal érhetitek el. Természetesen nem azt mondom, hogy angol cím nem lehet frappáns vagy figyelemfelkeltő, de a legtöbb sablon blognak (és most nézzen mindenki mélyen a szívébe) angol címe van. Legfőképp ez (mondhatni sztereotípia) a fanfiction blogok miatt terjedt el, ahol az adott banda (mert többnyire az) egy-egy száma volt a cím. Minél jobb a dal, vagy minél jobban hangzik a cím, annál gyakoribb lesz. Tetszik vagy sem, ez a helyzet. 

Néhány blog, aminek szerintem (és blogtársaim szerint) jó hangzásuk van:

- Regan, még most is hallak a fejemben (S. Claire blogja)
- A pezsgő, a toll és a revolver (Lusie K. Grotte blogja)
- Egy Elírt Telefonszám (Blood Redy blogja)
- Ezért még megfizetsz! (Szimy blogja) 
- Lélekpenge (Khyira blogja)
- Adelaine Heaven - Az elérhetetlen (Skyler P Callaghan blogja)
- Háromlábú bulldogok (Szofianna blogja)

És íme néhány angol cím, csak hogy lássátok, itt is lehet jót alkotni:

- Catching Sunshine (Riri Nord blogja)
- Il Capitano (Hanne Nielsen blogja) --- bár azt hiszem, ez nem angol
- Hotel Blue Pearl (Stella Juniper blogja)

(Biztos vannak még jók, nekem hirtelen ennyi ugrott be.)

Lehetnek a címek egy szavasak is, néha talán jobban be is válnak, főleg ha valami mögöttes tartalommal is rendelkezik:

Alkonyat; Obszidián; Érintés; Cinder...

Egy tipp: Ha nem magyar vagy angol címet akarsz, hanem mondjuk németet, spanyolt, latint, akármit, akkor azt ajánlom, hogyha nem beszélsz az adott nyelven, akkor kérj segítséget. A net tele van kedves, segítőkész emberekkel, inkább kérdezz, minthogy pofára ess! (Higgyétek el, tudnék párat mondani, de senkit sem akarok megalázni.) Valamint valahova biggyeszd oda, hogy mit jelent magyarul (információk közé, vagy a fejlécre, mintha kis alcím lenne), hogy mi is tudjuk, mit jelent. Szerintem a közösség igen kis százaléka tud csak latinul.

2. Design!



"A külső megfog, a belső megtart." - tartja a mondás. És milyen igaz. Lehet azt mondani, hogy a design nem számít, de most nézzen mindenki mélyen a lelkébe. Ha rákattintotok egy blogra, és meglátjátok, hogy egy alap sablon van beállítva, mit gondoltok? Naná, hogy azt: Kezdő! Persze ez nem baj, mindenki volt kezdő és mindenki első látásra ítél. Én is. Pedig higgyétek el, nem vagyok sem rasszista (Kpopper vagyok), sem előítéletes a melegekkel vagy a testi fogyatékosokkal szemben. 

De ha valaki nem tud felkeresni egy design oldalt, vagy kér segítséget, akkor bizonyára nem is törődik a bloggal annyira, mint mások. Ha még egy design sem tud rendelni, mit várhatunk a történettől? Emberek vagyunk, szükségünk van a szépérzékre, és ez akkor is így van, mikor blogot olvasunk. Nem kell kódosnak lennie, nekem is van nem kódos blogom (és gyönyörű). Mielőtt nekikezdenél közzé tenni a fejezeteid, készítsd el a kinézetet. Míg készül, addig is tudsz írni, sosem baj, ha előrébb jársz! 

3. Fülszöveg!



Megvan a cím és a design. Most kell egy ütős fülszöveg. Hiszen a legtöbb könyvbe is ez alapján kezdünk bele... Elolvassuk a hátlapot. Véleményem szerint a jó fülszöveg: ütős, rejtélyes, elmondja nagyjából mit várhatunk a történettől, de nem lövi le a poénokat. Ha nem megy -mert persze vannak ilyenek -, akkor kérj segítséget. Én például borzalmas vagyok a címek megválasztásában. Segítséget kértem. Ha szeretnétek, hogy a ti munkátok legyen, írjátok meg, tegyétek ki egy csoportba és kérdezzétek meg, milyen? Kérjetek őszinte, és építő kritikát, az emberek segíteni fognak. Ha úgy gondolod, ez neked semmiféleképpen nem megy, akkor rendelj egyet. Tőlem is lehet rendelni, és igyekszem úgy megírni, hogy az író elégedett legyen vele. Ha nem tetszik, újra írom, és addig-addig formálom, mígnem a rendelő úgy érzi, ez az, ez jellemzi az én sztorimat! 

Nem kell félni, ha nem megy, kérjetek bátran segítséget! 

4. Prológus (ennek híján első fejezet)!



Jó kis cím, kellemes kinézet, ütős fülszöveg. Az olvasó máris rákattint a prológusra. Milyen legyen a jó prológus? Tudni kell, hogy ez nem összekeverendő a fülszöveggel. Míg a fülszövegben összefoglaljuk a történetet (természetesen anélkül, hogy leírnánk a csavarokat), addig a prológus betekintést enged a sztoriba. Általában egy múltbéli eseményt írunk le vele, ami fontos momentum a főszereplőnk életében, vagy abban, hogy mi fog történni vele. Ritka ugyan (de annál érdekesebb), mikor egy jövőbeli eseményt ír le a prológus. Egy későbbi fejezet kis részlete, amiből ugyan egy szót sem értünk, de kellőképp felhívja a figyelmet a történetre. Ebben megtudhatjuk, milyen az író stílusa, a helyesírása, a fogalmazása. Egyszóval ez az egyik legfontosabb rész a történetben.

Ha nincs prológus (mert megesik ugye), akkor az első fejezet az, ami mindent megalapoz. Nem muszáj, hogy legyen prológusod, van, amikor képtelenség olyat írni (az egyik történetemnél épp ezért én nem is írtam). Ilyenkor az első fejezet legyen érdekes, vezesse fel a történet fő szálát, ragadja meg az olvasó figyelmét. Ha egy akciódús történetet akarsz alkotni, akkor ebből se hagyd ki az izgalmakat. Ha a sztori a mindennapi életről szól, akkor írj bele valami érzelmeset, legyen szó családról, szerelemről, barátokról, bármiről, ami megragadhatja az olvasó figyelmét.

5. Helyesírás!



Erről nem kívánok sokat szólni, mert erről külön bejegyzést tervezek. De nagyon fontos, hogy helyesen írj. Ha én meglátom a muszályt, a lesszt vagy a menny felszólítást, azonnal lelépek az oldalról. Legyen egy alap helyesírásod, és ha minden apró-cseprő hibát ki akarsz javítani, keress fel egy lektort/bétát. Ők segítenek neked, megmondják, min kellene változtatnod, mire figyelj jobban. Mindenki hamarabb meglátja a más hibáját, mint a sajátját. Hiszen te tudod, mi jön a történetedben, így könnyedén átugorhatod a hibát (gondolom mindenki ismeri a felmérést, amiben megállapították, hogy csak az első és utolsó betűnek kell a helyén lennie, és a többit, ha összekeverjük, akkor is ki tudjuk olvasni a szót.) 

6. Reklám!



Közgazdaságtant tanulok, így tudom, hogyha egy cég sikeres akar lenni, akkor az egyik legfontosabb dolog, hogy hirdesse az adott terméket/szolgáltatást. Az emberek csak akkor veszik meg az adott terméket/veszik igénybe az adott szolgáltatást, ha hallottak róla. Hiszen mindenféle hülyeséget el lehet adni egy jó kis reklámmal. Csakhogy a cégeknek ott van a tévé, a rádió, a plakátok, az újságok és az internet. Nekünk csak az utóbbi áll rendelkezésünkre, így ezt jól ki kell használni. 

Hirdess facebook csoportokban. A legegyszerűbb és leggyorsabb módja a reklámnak. Tedd ki a blogodat egy ütős figyelemfelkeltés segítségével (Új fejezet!!!!négy!!444NÉGY!!). Esetleg válassz ki egy érdekes részletet az adott fejezetből, vagy kreálj valami vicces, érdekes bemutatószöveget.
Ha ez meg van, akkor kérj kritikát. Egyrészt fejlődhetsz, másrészt mások (a kritika alapján) rákattintanak a blogra, hogy ők is meglessék. Összekötöd a kellemest a hasznossal, mert egyrészt tanulhatsz a kritikából, másrészt pedig így is reklámozod a történetet. 
Harmadjára pedig: kérj cseréket. Próbáld meg mindenhol, veszíteni nem fogsz, de ne tűnj se kétségbeesettnek, sem pedig követelőzőnek. Azt senki sem szereti. 

~~*~~


Hogy miért nem írtam ide a legfontosabbat? Az egyedi történetet? Egyszerű. Egy csontig rágott témát is lehet egyedien megírni. Kell egy-két különleges csavar, egyedi szereplők és jó fogalmazás. Utána már nyert ügyed van. Ami rettentően fontos: NE LOPJ! Soha, semmit, senkitől, mert egy életre elvágod magad a blogvilágtól. Meg leszel bélyegezve, úgy fognak rád gondolni: a lány/avagy srác/, aki csak lopni tud. Ne! Inkább várj heteket, míg kiagyalsz egy jó kis történetet, de soha ne lopj. Persze megesik, hogy két történet hasonlít egymásra (szinte elkerülhetetlen), de az már más tészta. 


Később érkezek egy olyan cikkel, melyben a helyesírása és a belbecsre teszem majd a hangsúlyt, itt főként azt akartam hangsúlyozni, hogy milyen fontos az első benyomás, mit tegyél, hogy felfigyeljenek rád. Az, hogy megtartsd az olvasókat. már csak rajtad múlik! 

Köszönöm a figyelmet, én Sayaa Badrick voltam. Találkozunk a legközelebbi cikk alkalmával.
(Egy kis Szirmai által inspirált elköszönés.)

Ui.: A képeket csak úgy beraktam, hogy megtörjem a szövegáradatot, semmi köze az adott témához.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése